Sunday, February 15, 2015

Detox Jus

Mungkin ramai yang kurang gemar untuk minum air kosong sebab takde rasa kan. Padahal air kosong tu bagus untuk kesihatan tubuh badan kita. Jadi penyelesaian yang elok ialah minum air detox ni atau dikenali sebagai infused water.
Apakah air detox atau infused water 
Infused water ni ialah campuran air putih dengan buah-buahan dan dinikmati setelah dibiarkan selama 4 hingga 5 jam. Buat la infused water ni malam sebelum nak masuk tidur.
Potong buah yang ada dalam peti ais dan campurkan dalam botol air dan biarkan semalaman. Pagi esok bangun dan minum infused water ni.
Kebaikan infused water
Infused water ni bagus sangat untuk kesihatan tubuh badan kita sebab khasiat dari buah-buahan yang kita campurkan ni ada dalam air tersebut. Selain tu :
  • Membantu untuk mereka yang sedang berdiet untuk kurangkan berat badan . Kena la buat selalu untuk nampak hasilnya.
  • Membantu untuk minum air masak. Tau kan badan kita perlukan air yang banyak dan kalau berat 25kg sama dengan 1 liter air. Maksudnya kalau berat 50kg, badan kita perlukan 2 liter air sehari. Dari minum air yang bergula hari-hari, lama-lama nanti ada pula kencing manis. Bahaya ok.
  • Membantu untuk menambahkan metabolisme badan.
  • Membantu kulit lebih cantik, muda dan tidak mudah berminyak.

Resipi dan kegunaan air detox infused water

Hasil buah-buahan yang kita campurkan ini mempunyai fungsi dan khasiat yang ada dari buah itu sendiri. Banyak lagi resipi air detox atau infused water yang kita boleh gunakan dan apa yang penting kita menjaga kesihatan kita sendiri untuk memudahkan kita melakukan kerja.
Kenapa penting kita perlu menjaga kesihatan ? 

 Air Detox untuk pembakaran lemak, pencernaan dan sakit kepala

Air Detox - Infused Water - 1
Ramai yang tahu teh hijau bagus untuk mengurangkan berat badan. Untuk membuat air detox atau infused water ni bila dicampurkan teh hijau, daun pudina dan limau nipis InsyaAllah membantu untuk pembakaran lemak dalam badan, mudah untuk sistem pencernaan kita dan mengurangkan sakit kepala.

Air Detox untuk sokongan gula dalam darah dan penghadaman

Air Detox - Infused Water - 2
Infused water ni juga bagus untuk mereka yang kekurangan dalam darah.Tubuh kita memerlukan glukosa untuk mendapatkan tenaga yang akan digunakan oleh tubuh agar dapat berfungsi dengan baik.
Campuran timun, strawberi dan kiwi berfungsi untuk menyokong gula dalam darah dan membantu sistem penghadaman dengan baik.

Air Detox untuk penghidratan, pencernaan & kawalan selera makan

Air Detox - Infused Water - 3
Hasil campuran timun, lemon dan limau nipis membantu untuk menjadikan kulit lebih lembut, membantu masalah pencernaan dan sekaligus dapat mengawal selera makan kita. Dalam kita nak diet tu kita dapat sekali 3 pakej ni mesti suka kan.
Kalau orang yang baru lagi nak diet tu, nak kawal selera makan sangat la susah kan.. Dengan infused water ni InsyaAllah dapat membantu proses diet kita lebih cepat bertindak.

Air Detox untuk pertahanan imun, pencernaan & pedih ulu hati

Air Detox - Infused Water - 4
sistem pertahanan pada tubuh manusia sangat berguna untuk menjaga kita agar dapat melakukan aktiviti seperti biasa. Dengan sistem imun kita dapat terhindar dari  berbagai macam penyakit yang berada di sekitar kita.
Infused water dari limau nipis, limau dan lemon dapat meningkat pertahanan sistem imun sekaligus memudahkan perncernaan dan membantu apabila pedih ulu hati.

Air Detox untuk kempiskan perut

Air Detox - Infused Water - 5
Resipi kali ni sangat membantu sesiapa yang perut boroi dan buncit. huhu. Infused water dari bahan-bahan seperti timun, daun pudina, lemon dan halia sangat bagus untuk mendapat perut yang menawan.
Kalau rajin senam dan rajin minum infused water ni apa akan terjadi nanti? Mestilah dapat six pack…gituu..hihi
air-detox-infused-water-8
Cara-cara buat infused water atau air detox ni boleh guna botol air yang ada je. Campurkan buah-buahan yang ada dan simpan dalam peti ais untuk semalaman. Boleh cuba dan amalkan air detox ni dengan pelbagai resepi infused water yang disediakan ok.
Siapa rajin buat? Tengok banyak mat salleh buat, Saya pon terikut nak buat. Lagi-lagi memang tengah diet yang tak berapa nak diet ni. Hihi..

Apa lagi yang boleh dibuat dengan buah-buahan dan bahan semulajadi ni?

Tips Kecantikan - Cara Memutihkan Muka
Selain dari buat air detox atau infused water ni, bahan semula jadi ini boleh menghilangkan jerawat. 
Ok thanks sudi baca ^^
Credit to : hasyanaurah

8 comments:

Anonymous said...

Salam ....air tu boleh tambah jika kurang atau kena buat baru untuk setiap sajian...thanks

Ismi Maizura said...

lepas hbs botol pertama bleh tambah utk botol yg kedua..lepas yg kedua baru bt yg baru ok..most welcome :)

Fadhilah Izaraee said...

saya peminat detox juice. selalu buat dengan timun, daun pudina, lemon, orange, rosemary. I follow.
www.fadhilee.blogspot.com

Ismi Maizura said...

Fadhilah izaree: sy bru je nk mcuba detox juice..sllu bt dgn lemon je..thanks follow :)

sha dhira said...

detox lime and halia the best. hehehe.. :D Kasik kempis sama itu perut.. D
shad singgah sambil isi tabung nuff..

Ismi Maizura said...

sha dira : akak ske strawberry..lemon pn best..aml mnm sllu utk sht :) thanks dear..click $$ back..

Anonymous said...

Yg halia tu nak masukkan macamana? Hirisan or memang sebiji halia masuk dalam?

Ismi Maizura said...

Anynymous: halia tu potong nipis2..