Thursday, November 3, 2011

Amalan 5S At My Workstation

Salam ^^


Selamat pagi cinta  

Kemain jiwang nak mam*** di pepagi hari. Biasalah di kala hati sedang dilanda bunga-bunga cinta  hik! hik! hik! *konon ketawa dengan ayunya...puiii!!!

Dah dah la merepek. huhu! Sekarang ni dekat my ofis kemain bizi masing-masing dengan 5S. Apa itu 5S ? Mari kita mulakan sesi pembelajaran... huhu!

5S merupakan rujukan kepada satu konsep pengurusan dalam bahasa Jepun yang membawa maksud:
  • Seiri
  •  (整理): kerapian, penyusunan. Merujuk kepada tabiat menyisih semua peralatan, bahan dan lain-lain di tempat kerja dan menyimpan benda yang perlu sahaja. Benda-benda lain disimpan atau dibuang. Ini mengurangkan bahaya dan semak yang mengganggu kerja yang produktif.
  • Seiton
  •  (整頓): keteraturan. Fokus kepada perlunya tempat kerja yang teratur. Peralatan dan bahan mestilah disusun secara sistematik untuk capaian mudah dan cekap. Perlu ada tempat untuk setiap benda, dan setiap benda mesti berada di tempatnya.
  • Seiso
  •  (清掃): kebersihan. Menunjukkan kepada perlunya tempat yang kerja yang bersih selain kemas. Di akhir setiap syif, tempat kerja dibersihkan dan setiap benda diletakkan pada tempatnya.
  • Seiketsu
  •  (清潔): piawai. Membolehkan pengawalan dan ketekalan. Piawai pengemasan asas digunakan di setiap tempat. Setiap orang tahu tanggungjawab sendiri. Kerja pengemasan adalah sebahagian dari rutin kerja.
  • Shitsuke
  •  (躾): mengekalkan disiplin. Merujuk kepada menjaga taraf dan memastikan tempat dalam keadaan selamat dan tersusun setiap hari.

Terima kasih wikipedia. ^^

"Ooo...dah tahuuuuuu...."

Tak pe...tak pe...Demi semangat waja untuk mendapatkan Persijilan 5S aku pon mengamalkan 5S at my workstation. In progress lagi. Antara yang telah dilakukan :


Alat-alat tulis di dalam kabinet disusun dengan rapi dan telah di tagged. Aku lupa nak capture gambar sebelum. Adeh! pelupa tak habis-habis. huhu. Nampak lebih kemas, tersusun dan mudah untuk dikesan.


Cop-cop rasmi juga telah dilabelkan dengan nombor-nombor dan tersusun rapi di stamp holder yang disediakan. Senang dan mudah untuk digunakan selepas ini.


Ini pulak peralatan untuk menulis yang telah diasingkan mengikut warna pen. In Progress. Sedap mata memandang weh! Bekas mesti nak kaler pink jugak. Hantu pink sungguh. haha!

Itu je lah yang sempat aku lakukan setakat ini. Masih banyak lagi yang perlu dilakukan sebelum pengauditan Persijilan Amalan Berkualiti 5S nanti. Bagi aku amalan 5S ini sangat bagus diamalkan di tempat kerja mahupun di rumah sekalipun. Amalan 5S ini akan menjadikan kita seorang yang lebih berdisiplin, kemas, teratur, tersusun, bersih dan apa yang paling penting ialah keselesaan. 

Sentiasalah mengamalkan 5S tak kira dimana jua anda berada. *dah macam iklan la pulak. hik hik hik! Tak sangka pulak dapat pujian workstation terbaik, terbersih, terkemas dari audit 5S. Aku kalau bab-bab mengemas ni serah la kat aku, aku memang suka sangat...

Sekian melaporkan dari bilik kerja ku.

Okeh babai.


2 comments:

~aSHa~ said...

mcmane buat kotak2 dlm drawer tu???


kena amalkan 5s dimana2...di rumah, dlm kete...

@juera said...

kak asha : guna polisterin je..hihi..
dlm kete pn 5S gak ke? huhu..x thu la nk bt cmne tu..hehe..